— Våra tjänster
Coachning, Utveckling och Ledarskap
— Tjänster
Verksamhetsut-veckling och professionell coaching
Verksamhetsutveckling handlar om att bli bättre på det man gör. Det enkla konstaterandet rymmer så många olika aspekter. Två av dem är ledarskap och kommunikation. När ledarskap och kommunikation används till förmån för uppsatta mål och delaktiga och ansvarstagande medarbetare är de riktiga kraft- och värdemätare för verksamheten.
Så var det det här med professionell coaching, hur kommer det in i sammanhanget? Jo, det kan dels vara en metod att använda för verksamhetsutvecklingen i en organisation. Här vänder vi oss till chefer och ledare som till exempel vill bli tryggare och effektivare i att använda verktygen ledarskap och kommunikation.
Men det handlar också om vikten av att fortsätta utveckla den professionella coachingen i sig. Här vänder vi oss till coacher som genom egen utveckling vill stärka sig själv och professionen.
Läs mer om hur vi kan stödja dig i önskad utveckling.

Ledarskapsutveckling
Ledarskapsutveckling är en process som syftar till att stärka och förbättra förmågan hos individer att leda och påverka grupper och organisationer på ett framgångsrikt sätt. Genom olika metoder och strategier strävar ledarskapsutveckling efter att öka ledarnas förmåga att kommunicera effektivt, fatta kloka beslut, inspirera sina team och hantera konflikter på ett konstruktivt sätt.
Detta involverar ofta en kombination av formell utbildning, mentorskap, feedback, självreflektion och praktisk erfarenhet. Ledarskapsutveckling erkänner att ledare inte föds, utan kan formas och förbättras över tid genom medvetna insatser. Det handlar inte bara om att utveckla tekniska färdigheter, utan också om att främja ledarens emotionella intelligens, medkänsla och förmåga att anpassa sig till föränderliga omständigheter.
Medarbetare- och grupputveckling
Ledarskapsutveckling är en process som syftar till att stärka och förbättra förmågan hos individer att leda och påverka grupper och organisationer på ett framgångsrikt sätt. Genom olika metoder och strategier strävar ledarskapsutveckling efter att öka ledarnas förmåga att kommunicera effektivt, fatta kloka beslut, inspirera sina team och hantera konflikter på ett konstruktivt sätt.
Detta involverar ofta en kombination av formell utbildning, mentorskap, feedback, självreflektion och praktisk erfarenhet. Ledarskapsutveckling erkänner att ledare inte föds, utan kan formas och förbättras över tid genom medvetna insatser. Det handlar inte bara om att utveckla tekniska färdigheter, utan också om att främja ledarens emotionella intelligens, medkänsla och förmåga att anpassa sig till föränderliga omständigheter.
— Våra tjänster
Tjänster och erbjudanden
En kort introtext som sammanfattar vad du erbjuder och så vidare
— Våra tjänster
Utvecklas som individ eller i grupp


Ledarskapsutveckling
En kort inledande text om ledarskapsutveckling. Cirka 3-4 rader är lagomt, sen kan man klicka "Mer info".

Medarbetare- och grupputveckling
En kort inledande text om ledarskapsutveckling. Cirka 3-4 rader är lagomt, sen kan man klicka "Mer info".
En kort inledande text om ledarskapsutveckling. Cirka 3-4 rader är lagomt, sen kan man klicka "Mer info".En kort inledande text om ledarskapsutveckling. Cirka 3-4 rader är lagomt, sen kan man klicka "Mer info".
En kort inledande text om ledarskapsutveckling. Cirka 3-4 rader är lagomt, sen kan man klicka "Mer info".

Mentorcoaching
En kort inledande text om ledarskapsutveckling. Cirka 3-4 rader är lagomt, sen kan man klicka "Mer info".

Medarbetare- och grupputveckling
En kort inledande text om ledarskapsutveckling. Cirka 3-4 rader är lagomt, sen kan man klicka "Mer info".
Ledarskap handlar om att klargöra och påverka för att uppnå önskade resultat. Utgångspunkten är alltid eller bör åtminstone vara verksamhetens uppdrag och mål. Ledarskapets förmåga att klargöra och påverka behöver ske på ett respektfullt och hållbart sätt som stärker medarbetaren att både vilja och kunna bidra efter bästa förmåga och gärna lite till.
Ledarskap är en funktion och en förmåga som alltid kan utvecklas. Vi arbetar med utgångspunkt i modellen Full Range Leadership Model (Bass och Avolio). Modellen beskriver tre olika ledarskap: det avvikelsebaserade, det villkorligt förstärkande och det transformerande. Ju mer naturligt ledaren rör sig mellan dessa, desto större nytta kommer medarbetarna att bidra med till verksamheten.
Ledarskapsprogram för arbetsledaren, mellanchefen eller högsta chefen
Oavsett var i organisationen som du är chef/ledare och vill ha fler verktyg till att leda dina medarbetare genom vardagen med allt vad den innebär för att nå önskade resultat kan det här vara programmet för dig.
Utgångspunkten är din aktuella verksamhet och gärna en konkret utmaning/uppgift som står med eller som du har framför dig. Programmet startar med ett trepartssamtal med din närmaste chef för att förankra inriktning på ditt ledarskapsprogram.
Ditt ledarskapsprogram sträcker sig över ett år och omfattar 10 tillfällen à 3 timmar. Utöver din egen kunskap och erfarenhet tar vi teorier och modeller till hjälp för att ge dig de bästa förutsättningarna för utveckling mot uppsatt mål.
Det går att komplettera ditt ledarskapsprogram med beteendestilsanalys och/eller Lead forward som är en kartläggning av den feedback som dina medarbetare ger dig när det gäller ditt ledarskap.
Medarbetarna i gruppen är nya för varandra, gruppen har tappat fokus och energi, det har skett förändringar i verksamheten, gruppen kanske har fått en ny chef/ledare efter en längre tid eller så kanske gruppen börjar dra åt olika håll. Allt detta kan vara anledningar till att starta ett utvecklingsarbete.
Gruppens/teamets verksamhetsmål har en viktig plats i ett utvecklingsarbete eftersom det är det som gruppen/teamet har som gemensam grund på arbetet. Många gånger handlar grupputvecklingsarbetet också om att förstå sig själv bättre som medarbetare. Men exakt hur själva utvecklingsarbetet ska göras avgörs i dialog med uppdragsgivaren och utgår från gruppen/teamets förutsättningar och önskat resultat.
Den teoretiska utgångspunkten för arbetet är Susan Weelans modell IMGD. IMGD står för Integrerad Model of Group Development. Mål, roller, ledarskap, kommunikation är exempel på perspektiv som modellen ger till utvecklingsarbetet. Arbetet kan också starta med att genomföra enkäten GDQ och är en del av Susan Weelans modell. Resultatet av den enkäten visar hur effektivt gruppen arbetar och ger svar på vad gruppen behöver arbeta med för att bli mer effektiv.
Upplägg
Eftersom varje grupp/team har sin egna förutsättningar och mål med ett utvecklingsarbete så är du välkommen att höra av dig för ett förutsättningslöst möte. Med utgångspunkt i det tar Ulrika fram ett förslag till upplägg, innehåll och kostnad.
Coaching definieras som partnerskap med klienter i en tankeväckande och kreativ process som inspirerar dem att maximera deras personliga och professionella potential. (Källa: International Coaching Federation)
Definitionen kan låta något högtravande men beskriver vad det handlar om. Det vill säga att coaching är en metod som bygger på övertygelsen att du har möjlighet att påverka din egen situation och använda all din kompetens för att uppnå det du vill, kanske till och med dina drömmar. Coaching innebär ett lärande som ska öppna dörrar och visa på nya vägar som du kan gå för att nå dit du vill.
Coachen stöttar dig på flera sätt, bland annat genom att:
- du får fokus på frågor som är aktuella för dig och som du vill komma vidare i.
- du formulerar intentioner och mål som inte bara inspirerar dig utan som också är möjliga att nå.
- till exempel ställa frågor, dela intryck och tankar som gör din intention/ditt mål mer levande.
- underlätta för dig att se den utveckling som du gör under coachingsprocessen och vad du kan göra mer av den.
- använda din energi på saker som du kan påverka själv.
- föreslå verktyg och övningar som underlättar din reflektion och ditt lärande.
Upplägg
Chefs- och ledarskapscoaching
- Inför att vi startar coachingen gör vi en överenskommelse om bland annat coachingens syfte, intressenter i coachingprocessen samt var och ens roll och ansvar, antal träffar och hur långa de är, pris och fakturering.
- Det stärker arbetet att inledningsvis ha ett trepartsmöte med klienten, klientens chef och coachen. Syftet är att tydliggöra förutsättningar i verksamheten, förväntningar på resultatet och hur chefen kan stödja klienten under coachingens gång.
Det är inte alla gånger som trepartssamtal är lämpligt att genomföra därför måste det trots allt bestämmas utifrån det aktuella uppdraget. - De inledande träffarna är 90 minuter för att kunna ge coachingen den bästa grunden och starten. Därefter är träffarna 1 timme långa.
- Träffarna kan genomföras på plats eller digitalt beroende på vad som är lämpligast.
Medarbetarcoaching
- Inför att vi startar coachingen gör vi en överenskommelse om bland annat coachingens syfte, intressenter i coachingprocessen samt var och ens roll och ansvar, antal träffar och hur långa de är, pris och fakturering.
- Det stärker arbetet att inledningsvis ha ett trepartsmöte med klienten, klientens chef och coachen. Syftet är att tydliggöra förutsättningar i verksamheten, förväntningar på resultatet och hur chefen kan stödja klienten under coachingens gång.
Det är inte alla gånger som trepartssamtal är lämpligt att genomföra därför måste det trots allt bestämmas utifrån det aktuella uppdraget. - De inledande träffarna är 90 minuter för att kunna ge coachingen den bästa grunden och starten. Därefter är träffarna 1 timme långa.
- Träffarna kan genomföras på plats eller digitalt beroende på vad som är lämpligast.
Privatpersoner
- Inför att vi startar coachingen gör vi en överenskommelse om bland annat coachingens syfte, intressenter i coachingprocessen samt var och ens roll och ansvar, antal träffar och hur långa de är, pris och fakturering.
- De inledande träffarna är 90 minuter för att kunna ge coachingen den bästa grunden och starten. Därefter är träffarna 1 timme långa.
- Träffarna kan genomföras på plats eller digitalt beroende på vad som är lämpligast.
Mentorcoaching är en metod för att utvecklas i sin profession som coach och människa. Metoden har sin utgångspunkt i ICF:s kärnkompetenser (ICF - International Coaching Federation). Syftet är att stärka coachens färdigheter att använda kärnkompetenserna på bästa sätt för att underlätta för klienten att med nytt lärande om sig själv och sin kompetens nå hens önskade mål.
Mentorcoaching är förvisso ett måste inför certifiering men kan också användas och det med fördel "bara" för att upprätthålla en professionell yrkesutövning, oavsett hur mycket kunskap och hur lång erfarenhet som du har som coach.
ICF Sweden Charter Chapter håller informationen om certifiering uppdaterad. Läs mer om mentorcoaching inför certifiering och omcertifiering.
Upplägg
Det är viktigt i mentorcoachingen att det är ett jämlikt samtal mellan mentorcoachen och menteen, där menteens egna reflektioner är en viktig del av lärandet.
Mentorcoachingen kan utgå från inspelade samtal mellan coach och klient. Men kan också ske genom att mentorcoachen deltar på ett möte i real tid mellan coach och klient. Oavsett vilken form som används ska du som mentee få kunskap om styrkor som du har visat under samtalet och även utvecklingsområden.
Du har som sagt var själv en mycket viktig del i mentorcoachingen genom att reflektera över vad du tycker är dina styrkor och utvecklingsområden och se hur du kan arbeta vidare med dessa som coach.
Eftersom behovet har olika utgångspunkter är det enklast att du hör av dig om du är intresserad av mentorcoaching. Efter ett förutsättningslöst möte får du ett förslag till upplägg.
Vad händer med dig när du i din profession som coach möter dina olika klienter?
Det är en viktig sak att vara medveten om så att du personligen inte blir en del av klientens energi och lärande.
Margaret Kriegbaum, MCC, pratar om att man som coach ska gå "naken" in i coachingen, det vill säga att i sin roll som coach vara så fri från sig själv och sina egna erfarenheter som det går.
För att uppnå den här "nakenheten" eller "friheten" är coachande förhållningssätt eller coaching supervision en bra metod. Den stödjer dig att sätta fokus på vad som händer med dig när du arbetar med klienter, allt i syfte att hålla isär det personliga från det professionella.
Metoden utgår från den "Sjuögda modellen" som Peter Hawkins och Robin Shohet står bakom.
Upplägg
Behovet av coachande förhållningssätt/coaching supervision är olika från coach till coach. Kanske behöver du bara ett tillfälle för att samtala kring en aktuell situation som uppstått? Kanske vet du med dig att du har personliga tankar, känslor och funderingar som återkommande dyker upp när du möter dina klienter och därför ser att du har behov av flera tillfällen?
Hör av dig så tar vi ett förutsättningslöst möte. Som ett resultat av det får du ett förslag till upplägg.